حرکات اصلاحی


My god,keep us on the right path, ناهنجاری ستون فقرات،بهداشت حرکتی،ناهنجاریهای زانو و کف پا،نارساییهای تنفسی" />
حرکات اصلاحی

ناهنجاری ستون فقرات،بهداشت حرکتی،ناهنجاریهای زانو و کف پا،نارساییهای تنفسی


پاهای زیبا: بدون نیاز به هیچ وسیله ورزشی

عده ای از خانم ها پاهای زیبایی دارند که به نظر می رسد می توانند کیلومترها با آن راه بروند. اما برای بسیاری از آنها شکل دادن به پایین تنه کار نسبتا دشواری است. خودتان را آماده کنید زیرا می خواهیم به شما تمریناتی را یاد بدهیم که نیاز به هیچ گونه وسایل جانبی ندارد و می توانید آنرا به راحتی در هر کجا انجام دهید. این حرکت بر روی تمام قسمت های بدن از شکم به پایین تاثیر می گذارد و اگر بین ست ها استراحت نکنید به راحتی می توانید مقادیر فراوانی از کالری بدن خود را بسوزانید.
تمرینات در ادامه مطلب

ادامه مطلب

دوشنبه 27 اردیبهشت1389 | نظر بدهید

عضلات سطحی بدن(نامگذاری فارسی)

عضلات سطحی بدن

پنجشنبه 26 فروردین1389 | نظر بدهید

عضلات سطحی بدن(نامگذاری لاتین)

عضلات سطحی بدن

دوشنبه 16 فروردین1389 | نظر بدهید

کف پای صاف منعطف

این عارضه عموماً بر اثر کشیدگی بیش از حد لیگامنتها و تحمل بیش از اندازه وزن به وجود می آید و در کودکان ۸-۶ سال به طور فیزیولوژیک به صورت شایع مشاهده می شود.به دلیل عدم قوام کافی لیگامنتتها و قدرت عضلات کف پایی و نیز وجود لایه های چربی در زیر ناحیه قوس پا،هنگامی که کودک می ایستد،صافی در کف پا مشاهده می شود.اما با رشد کودک و قدرت یافتن ساختار عضلانی-لیگامنتی کف پا این وضعیت از بین خواهد رفت.در کف پای صاف منعطف درد وجود ندارد و چنانچه وزن از روی آن برداشته شود،وضعیت قوسهای کف پاطبیعی به نظر می رسد.

مشاهده این نوع کف پای صاف در دوران پس از کودکی می تواند ناشی از کشیدگی بیش از حدلیگامنتهای ((قاپی-ناوی)) ، ((قاپی-پاشنه ای)) و ((ناوی-میخی)) باشد.ضعف عضلات نعلی،نازک نئی بلندو کوتاه نیز می تواند از جمله علل بروز عارضه فوق باشد که به دلایلی چون ارث و بیماریهاو عواملی چون شغل،اضافه وزن،کفش نا مناسب،فقر حرکت و در نهایت ضعف عضلات مربوط می شود.این نوع کف پای صاف در حیطه حرکات اصلاحی قابلیت بهبود بیشتری دارد.

قوسها علاوه بر وظیفه جذب،تعدیل و کاهش فشارها و ضربات به هنگام تحمل وزن،محلی را برای عبور اعصاب و عروق فراهم می کنند تا توزیع جریان خون تسهیل و خستگی کم شود.همچنین به دلیل ساختار ارتجاعی و منعطفشان،راه رفتن را موزون و پیشروی را تسهیل میکنند.تقریباً ۹۰ درصد کودکان از بدو تولدبا قوسهای طبیعی به دنیا می آیند و معمولاً در دوران پس از کودکی به کاهش درجاتی از قوس طولی مبتلا می شوند.با افزایش رشد و قوی شدن ساختار عضلانی-لیگامنتی در دوران بلوغ و نوجوانی،بسیاری از این عوارض که به دلیل ضعف بافتهای نرم آنان بوده است از بین می رود.وجود لایه هایی از بافت چربی در ناحیه زیر قوس پای کودکان،تغییرات وزن آنان و به طور کلی سرعت رشد کودکان از جمله عواملی است که مانع از تشخیص و اطلاق عارضه کف پای صاف در کودکان می شود.بنابراین عارضه کف پای صاف به کاهش یا از بین رفتن درجاتی از قوس طولی داخلی گفته می شود.

شنبه 15 اسفند1388 | 4 نظر

3 تمرین ورزشی برای داشتن کمر و قفسه سینه زیبا

فکر میـکنید بـرای زیبا و خوش فرم کردن بالای کمر و قفسه
سـیـنه تـان، حـتـماً بـایـد به باشگاه بروید و از دستگاه های
بـدنســازی استفاده کنید؟ نه، اینطور نیست. درست است
کـه ایـن دو نـاحیه از بزرگترین و قوی ترین عضلات و ماهیچه
هـای بدن تشکـیل شـده، امــا در خـانه هـم مـی تــوانـید با
اسـتفـاده از وزنـه های آزاد، نـوارهـای مقاومتی مخصوص و
وزن بـدن خـودتـان هـم نتیجه بگیرید. نتیجه ای که میتوانید
با اسـتـفــاده از این وسائل در خانه بگیرید، خیلی بیشتر یا
کـمـتــر از دستگاه های بدنسازی نیست، فقط نوع تمرینات
متفاوت است—و البته ارزان تر هم برایتان درمی آید.

مـثلاً وقتی برای انجام تمرینات پرس سینه از وزنه های آزاد
استفاده میـکنیـد، بـاید از عضلات دیگر برای رهبری و تثبیت
حـرکت وزنـه هـا استفـاده کنـیـد. در دستگاه پرس سینه در
بـاشـگاه هـا، ایـن وزنـه هـای برای شما به صورت ثابت قرار
گرفته اند. اما با ایـنـکـه مــی توانید نسبت به پرس سینه با
وزنه های آزاد، وزنه های بیشتر و سنگینـتری را در دستگاه
پرس سینه حرکت دهید، اما تمرینتان چندان مفیدتر نسبت به آن نخواهد بود. وقتی نوبت به فرم دادن به بدنتان می رسد، تنوع تمرینات حرف اول را می زند. با استفاده از انواع مختلف تمرینات مقاومتی، عضلاتتان را به کار می اندازید و نتایج فوق العاده ای به دست خواهید آورد. به علاوه، حوصله تان از تمرینات یکنواخت هم سر نخواهد رفت.

در این مقاله سه تمرین بدنسازی مفید برایتان در نظر گرفته ایم. اگر تازه کار هستید، فقط با یکی از این تمرینات شروع کنید و با بالا رفتن تجربه و کاراییتان سایر تمرینات را هم در ست های 8 تا 15 تکراره انجام دهید.

 

تمرینات در ادامه ی مطلب 
ادامه مطلب

یکشنبه 18 بهمن1388 | نظر بدهید

8 دلیل پایین نیامدن وزن

با اینکه اکثر افراد تصمیم به کاهش وزن میگیرند و به ظاهر همه ی اصول را در رژیم خود رعایت میکنند اما اغلب آنها شکست می خورند در زیر ۸ دلیل عدم کاهش وزن آمده است،که رعایت آنها تا حد زیادی باعث موفقیت در این امر میشود.

 

۸دلیل پایین نیامدن وزن را در ادامه ی مطلب بخوانید


ادامه مطلب

چهارشنبه 9 دی1388 | نظر بدهید

چربی های شکمتان را از بین ببرید

به نظرتان آشنا می آید؟ شـما ورزش می کــنید و تغذیه تان هم درسـت است، امــا سایـز دور کمرتان هیچ تفاوتـی نمــی کند. و متاسفانه بعد از ۴۰ سالگـی، بـایـد خیـلی بیشتـــر کـــار کنید تا بتوانید میان تنه تان را صاف و متناسب کنید. اما با برنامه علمی سه قسمتی ما می توانید در ۳ الی ۶ هفته شکمتان را صاف تر کرده و چربی های آن را از بین ببرید.
تحـقیـقات جدید نشان می دهد که برنامه ای که شامل تمرینات بدنسازی شدید، تمرینات کاردیو/ ایروبیک شدید، و ایجاد تغییرات کوچـک در انتخـاب هـای غـذایی (البـــته نه رژیـم غذایی) باشد، چربی های شکم را دو برابر برنامه هایی که شامل رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و تمرینات ایروبیک است، از بین می برد. برنامه ما شامل تمرینات موضعی pilate، پیاده روی های خیلی قدرتی، و موادغذایی چربی سوز برای لاغر کردن قسمت میان تنه برای کم کردن احتمال ابتلای شما به دیابت، بیماری های قلبی، و سایر مشکلات و بیماری های خطرناک، می باشد.
در این ۳ هفته باید چربی سوزی و عضله سازی کنید. در ۶ هفته، خواهید دید که سانتیمتر ها از دور کمرتان کم می شود و شاید وزنتان هم در این مدت ۵ تا ۷ کیلو پایین آمد. و با ادامه این برنامه برای ۶ ماه خواهید دید که شکمی کاملاً تخت و سفت پیدا می کنید.

برنامه تمرینی در ادامه ی مطلب
ادامه مطلب

پنجشنبه 12 آذر1388 | 1 نظر

کشش سینه

کشش سینه

با بالاتنه ای صاف، دو زانو بنشینید و دستهایتان را پشت سر قفل کنید. به آرامی شانه هایتان را آنقدر عقب بکشید که در سینه هایتان احساس کشیدگی نمایید. به اندازه سه بار تنفس مکث و حرکت را دوباره تکرار کنید.


نوسان روی دست

الف. دستهایتان را دقیقا زیر شانه ها و بفاصله 6 اینچ (15 سانتیمتر) از یکدیگر روی یک پله بدنسازی بگذارید. آرنجها را صاف کنید و پاهایتان را آنقدر عقب ببرید که از سر تا پاشنه هایتان در یک امتداد قرار بگیرند.

ب. دست چپ را بلند کنید و بفاصله 6 تا 10 اینچی (15 تا 25 سانتیمتر) سمت چپ پله بگذارید. وزنتان را به همین طرف متمایل نمایید و دست راست را بردارید و کنار دست چپ بگذارید. به وضعیت شروع بازگردید؛ ابتدا دست راست و سپس دست چپ را روی پله بگذارید. اکنون عکس همین اعمال را سمت راست پله انجام دهید. مجموع حرکتهای سمت چپ و راست را یک تکرار حساب کنید. این تمرین را 10 تا 12 بار تکرار نمایید.
هرگز ...

... ****تان را بلند نکنید!

چهارشنبه 20 آبان1388 | نظر بدهید

تقویت عضلات سینه

 

ورزش، حجم سینه هایتان را اضافه نمی کند اما تمرینهای مناسب با پرورش عضلات زیر آنها می توانند ظاهری پرتر و برجسته تر به سینه هایتان بدهند. عضلات قوی سینه، شما را در حرکات بلند کردنی و فشار دادنی مثل هل دادن چرخ خرید در فروشگاه، مبلمان در منزل یا در سنگین پارکینگ کمک می کنند. به همین دلیل این برنامه را باید در ورزش روزانه خود بگنجانید – حتی اگر از سینه هایتان راضی باشید! این سه حرکت ساده، شما را در برآوردن نیازهای روزانه و همچنین صاف کردن و شکل دادن بالاتنه یاری می کنند.



شنای تعادلی روی دیوار


الف. در حالیکه یک توپ بدنسازی را هم ارتفاع شانه هایتان روی دیوار گرفته اید، به فاصله 3 تا 4 فوت (90 تا 120 سانتیمتر) از دیوار بایستید.


ب. به آرامی آرنجهایتان را خم کنید و سینه را به توپ نزدیک نمایید. بلند شدن پاشنه ها از زمین، ایرادی ندارد. با انقباض عضلات سینه و صاف کردن دستها به وضعیت شروع بازگردید. این حرکت 10 تا 12 بار تکرار شود.

سه شنبه 7 مهر1388 | نظر بدهید

پای پهن

قوس عرضی کف پا در قسمت قدامی(ناحیه ی پنجه ها)است.اگر ارتفاع این قوس کاهش یابد،در ساختار ظاهری پا نیز تغییراتی ایجاد می شود که به پای پهن موسوم است.در حالت طبیعی فقط سر استخوانهای اول و پنجم کف پا در قسمت قدامی متحمل وزن بدن می شود ،در حالی که بعد از ایجاد عارضه استخوانهای دوم،سوم و چهارم نیز پایین می افتند.

علل ایجاد پای پهن

علل اکتسابی تغییر وضعیت کف پا از حالت طبیعی به وضعیتی که قسمت جلو پا پهن می شود و نهایتاً به کاهش ارتفاع یا افت کامل قوس عرضی پا می انجامد به شرح زیر است:

1.وارد شدن فشار بیش ازحد معمول به کف پا

2.استفاده از کفشهای پاشنه بلند که باعث وارد شدن فشار بیش از حد به قسمت جلو پا می شود.

3.ضعف و کشش لیگامنتهای کف پا.

4.ضعف عضلات عمقی کف پا.

علایم و عوارض و پیشگیری و درمان در ادامه مطلب


ادامه مطلب

چهارشنبه 25 شهریور1388 | 14 نظر

انگشت شست کج

در ناهنجاری انگشت شست کج یا هالوکس والگوس،انگشت شست به طرف انگشت دوم نزدیک می شود.زمانی می توان گفت این ناهنجاری ایجاد شده که محور استخوان بند اول شست نسبت به محور استخوان اول کف پایی بیش از ده درجه به سمت خارج انحراف داشته باشد.در مراحل پیشرفته ی این عارضه معمولاً انگشت شست روی دومین انگشت پا قرار می گیرد.

علایم وعلل انگشت شست کج و تمرینات اصلاحی درادامه مطلب


ادامه مطلب

سه شنبه 20 مرداد1388 | 5 نظر

ناهنجاری کف پای گود

تعریف و علایم:همچنانکه ارتفاع قوس طولی کف پا کاهش می یابد و باعث ایجاد ناهنجاری کف پای صاف می شود،ارتفاع این قوس ممکن است بیشتر از حد طبیعی خود شود که تحت عنوان پای گرد خوانده شده است.در این ناهنجاری،روی پا برآمدگی پیدا می کند.همچنین در اثر مشاهده ی اثر پای گود نه تنها قسمت میانی داخلی کف پا بلکه قسمت میانی خارجی آن نیز روی زمین دیده نمی شود .اثر پاشنه،سینه و پنجه ی پا به یکدیگر متصل نیستند.

نحوه ی تشخیص علایم،علل و تمرینات اصلاحی در ادامه مطلب


ادامه مطلب

جمعه 19 تیر1388 | 2 نظر

کف پای صاف

کاهش یا از بین رفتن کامل ارتفاع قوس طولی داخلی پا را صافی کف پا می گویند که براساس شدت و ضعف میزان این ناهنجاری متفاوت است.

علل ایجاد ناهنجاری

پای صاف معمولاً به دو طریق ایجاد می شود:1.مادرزادی یا وراثتی 2.اکتسابی یا محیطی.

1.مادرزادی: ناهنجاری کف پای صاف ممکن است از والدین به کودک ارث برسد.اما تعداد کمی از کودکان با این عارضه متولد می شوند.نوع مادرزادی این ناهنجاری به نسل بعد نیز منتقل می شود.این نوع ناهنجاری را ثابت می گویند و درمان آن هم مشکل تر است.

2.کف پای اکتسابی: تقریباً 90 درصد نوزادان هنگام تولد از نظر قوسهای کف پا سالم هستند.اما این درصد در نوجوانی و بلوغ کاهش می یابد و بر تعداد افراد دارای پای ناهنجار افزوده می شود.معمولاً این نوع صافی کف پا انعطاف پذیر است و در نتیجه ممکن است در حالتی که وزن بدن روی پا نباشد شکل طبیعی به خود بگیرد.صافی کف پا بعد از تولد در اثر عوامل زیر ایجاد می شود:

1.  نداشتن تحرک کافی،ضعف عضلانی در ناحیه ی ساق و کف پا شامل عضلات باز کننده ی انگشتان پا ،ساقی خلفی و قدامی و نازک نی بلند،کوتاه و طرفی و عضلات عمقی کف پا.

2.    وزن زیاد، خصوصاً افرادی که در زمان کوتاه به سرعت اضافه وزن یافته باشند.

3.    نوع شغل،مشاغلی که نیاز به سرپا ایستادن طولانی و ثابت دارد مثل آرایشگری و یا دندانپزشکی.

4.    پوشیدن کفشهای نامناسب،تنگ و پاشنه بلند.

5.  افزایش سن که در نتیجه ی آن عضلات و لیگامنته به مرور زمان ضعیف می شوند و نمی توانن قوسهای پا را در حالت طبیعی نگه دارند.

6.  بیمارانی که در مدت زیادی بستری بوده اند موقعی که مجدداً فعالیت خود را شروع می کنند،دچار درد و ناراحتی در کف پا می شوند.

در بررسی علل ایجاد کف پای صاف،سن و وضعیت  جسمانی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.زیرا در هر سنی علت خاصی باعث ایجاد این صدمه در فرد می شود.برای مثال کف پای اکتسابی در بزرگسالان به صورت قابل ملاحظه ای در اثر نوع کار است،در حالی که در افراد جوان و ورزشکار عمدتاً در اثر ناهمگنی در میزان انعطاف و قدرت عضلات ناحیه ساق و کف پا می باشد.

شناخت و علایم کف پای صاف

یکی از ساده ترین راهها برای شناسایی کف پای صاف ظاهر پاست که در ناحیه ی میانی و داخلی گودی طبیعی لازم را ندارد.چنانچه نقشی از کف پای این افراد به وسیله رنگ و یا پودر روی زمین گذاشته شود،مشاهده می شود که اثر کف پای آنها با پای طبیعی متفاوت است  ودر سطح بیشتری با زمین تماس دارد. افرادی که صافی کف پا دارند با توجه به اینکه قسمت جلو پا ابداکسیون پیدا کرده لذا هنگام راه رفتن انگشتان پا را به سمت خارج قرار می دهند.این نوع راه رفتن را در زبان انگلیسی out toeing می گویند.

وضعیت کف پا و نحوه ی قرار گرفتن استخوان قاپ روی پاشنه نیز به هم ربط دارند،به این نحو که همزمان با کاهش قوس طولی پاشنه نیز به سمت خارج متمایل می شود.همچنین عوامل بخصوصی ممکن است موجب نادرست قرار گرفتن پا و ساق در امتداد یکدیگر و ضعف مکانیکی  و در نتیجه وارد آمدن فشار بیش از حد به طرف داخل پا شوند چنانچه مدت طولانی باشد این فشار ممکن است موجب کشش تدریجی عضلات ،تاندونها و رباطها در طرف داخل پا شود.

برای سنجش وضعیت کف پا از دو روش استفاده می شود:

1.روش تست آینه (پدواسکوپ)

این روش سنگینی وزن بدن بر قسمتهای مختلف پا را می سنجد.در این تست،بعد از آماده کردن دستگاه از فرد می خواهیم روی دستگاه بایستد.تماس کف پا با شیشه و نحوه ی تحمل وزن در آینه ی پایینی دستگاه قابل رؤیت است.این روش ضمن اینکه نقاط تماس کف پا را مشخص می کند،میزان نیرویی را که به قسمتهای مختلف پا وارد می شود به صورت تقریبی نشان می دهد.

2.روش پدو گرافی

در این روش اثر کف پا در حالت حرکت بررسی می شود.در پدوگرافی کف پا به جوهر رنگی آغشته می شود و از فرد می خواهیم که روی سطحی صاف راه برود به طوری که اثر کف پا روی سطح به صورت مشخصی باقی بماند.در این روش ابتدا مسیر حرکت فرد توسط خط باریکی روی سطح مشخص می شود.روش پدوگرافی نسبت به روش اثر پا (نقش پا) دقت بیشتری دارد.

عوارض

قطعاً بخشی از عوارضی که در اثر ناهنجاری کف پای صاف ایجاد می شود به وظایف قوسهای کف پا مربوط است.گفته شد که وظایف این قوسها ایجاد تحرک بیشتر در کف پا و جذب و تعمیم ضرباتی است که از ناحیه ی کف پا به بدن وارد می شود.بدیهی است در صورت نبودن قوسهای طبیعی اعمال فوق در پا انجام نمی شود و نیروهایی که در نتیجه ی راه رفتن ،دویدن و پریدن به کف پا وارد می شود به قسمتهای فوقانی بدن وارد خواهد شد که به دنبال آن ناراحتیهایی در مفاصل مختلف  بدن از زانو و مهره های کمر ایجاد می شود. در واقع می توان گفت در نتیجه ی ایجاد این عارضه بخش مهمی از سازه کار جذب شوک ناشی از وزن بدن با مشکل روبرو می شود.

این ناهنجاری علاوه بر تضعیف  توانمندی عمومی پا،ساختار پا را به گونه ای تغییر می دهد که فرد تمایل دارد هنگام راه رفتن پنجه های پای خود را به طرف بیرون بگذارد و استخوان قاپ و پاشنه ی پا نیز از حالت عمومی خود خارج می شوند.در این عارضه انگشتان کف پا فعالیت اصلی خود را از دست می دهند و در نتیجه عضلاتی که در خم و باز کردن انگشتان دخالت دارند ضعیف می شوند.اگر ناهنجاری اکتسابی خصوصاً در کودکان درمان نشود تغییرات استخوانی هم به دنبال آن به وقوع می پیوندد و این عارضه در بزرگسالی به حالت ثابت درمی آید.

ویژگیهای عضلانی در ناهنجاری کف پای صاف

1.    عضلات درون گرداننده تحت کشش قرار می گیرند و در نتیجه ضعیف می شوند.

2.    عضلات برون گرداننده شامل عضلات نازک نی  کوتاه،بلند و طرفی کوتاه می شوند.

3.    تاندون آشیل و عضله ی دو قلو کوتاه می شود.

4.    کلیه عضلاتی که در باز و خم شدن انگشتان پا در ناحیه ی ساق و کف پا دخالت دارند ضعیف می شوند.

پیشگیری و درمان

تمرینهای اصلاحی کف پای صاف که در اینجا پیشنهاد شده اند تنها برای پیشگیری ناهنجاریهای اکتسابی و محیطی است که بعد از تولد در فرد ایجاد شده است.برای اصلاح این عارضه،شناسایی علل بروز آن بسیار مهم است و باید مشخص شود فرد با پای صاف به دنیا نیامده است و این ناهنجاری را در نتیجه ی عوامل مختلفی که قبلاً ذکر شد از محیط کسب کرده است.در اینجاست که می توان برای پیشگیری یا درمان آن تمهیداتی اندیشید.البته باید توجه داشت که عضلات کف پا به حرکات اصلاحی  به کندی واکنش نشان می دهند و درمان کف پای صاف،مخصوصاً ناهنجاریهایی که مدت زمان زیادی از وقوع آن گذشته باشد،به وسیله ی تمرینهای درمانی و حرکات اصلاحی به آهستگی صورت می پذیرد و حتی ممکن است چند سال به طول انجامد.

 

 

 

 

تمرینهای ورزشی برای اصلاح کف پای صافدر ادامه مطلب


ادامه مطلب

پنجشنبه 21 خرداد1388 | 3 نظر

کالبد شناسی کف پا

استخوانهای پا از سه قسمت مچ،کف و انگشتان تشکیل شده است.مجموع این استخوانها 26 عدد است که 7 قطعه ی آن در ناحیه مچ شامل استخوانهای قاپ،پاشنه،ناوی،تاسی و سه استخوان میخی هستند.

قوسهای کف پا

در کف پا سه نفطه وجود دارد که نقاط اصلی تحمل کننده ی وزن بدن هستند.این نقاط عبارتند از:

1.    زیر کالکانئوس (استخوان پاشنه)

2.    زیرانتهای تحتانی متاتارس اول

3.    زیر انتهای تحتانی متاتارس پنجم

حال اگر سه نقطه فوق را به یکدیگر وصل کنیم،مثلثی حاصل می شود که اضلاع آن در واقع قوسهای کف پا هستند.با توجه به اینکه استخوانهای تارس و متاتارس یکنواخت و یکسان نیستند و همه ی آنها در یک سطح روی زمین قرار نمی گیرند،در مجموع سه قوس در کف پا وجود دارد که قوس طولی داخلی،قوس طولی خارجی و قوس عرضی خوانده می شود که دو قوس طولی داخلی و قوس عرضی مهمتر هستند.

وجود این قوسها از دو لحاظ مهم است: 1.از نظر تعمیم و کاهش فشارهای وارد شده بر بدن.قوسها در پا حکم فنر دارند و فشارهایی را که در اثر راه رفتن،پریدن و دویدن ایجاد می شود تعمیم و کاهش می دهند. . از نظر ایجاد تحرک لازم در پا.

در وضعیت طبیعی ساختار کف پا،باید قسمت نوک پنجه ها (بخش قدامی پا)، لبه کناری کف پا به طور کامل و پاشنه روی زمین قرار گیرد.دو بخش میانی و داخی با انحنای طبیعی روی زمین قرار می گیرند.

عواملی مثل ساختار استخوانی ،لیگامنها،تیام کف پایی و عضلات موجب ثبات قوسهای کف پا می شوند.قوسهای کف پا در اثر عوامل مختلف ممکن است کاهش یا افزایش یابد و یا محو شود.

یکشنبه 6 اردیبهشت1388 | 9 نظر

ناهنجاری پای ایکس (والگوم زانو)

تعریف:تغییر وضعیت زانوها را از حالت طبیعی به سمت داخل زانو،زانوی چسبیده یا برون گرا می گویند(نزدیک شدن زانو ها به یکدیگر) این ناهنجاری برعکس پای کمانی(واروس)است و در بررسی استخوان بندی،هنگامی که فرد می ایستد،زانوها با یکدیگر تماس دارند و قوزک پاها با هم فاصله دارند به نحوی که نزدیک کردن و تماس قوزک داخلی پا با یکدیگر و یا تماس سطح داخلی ساقها امکان پذیر نیست.

علایم و روش اندازه گیری:یکی از علایم این عارضه آن است که فاصله عرضی پاها از یکدیگر در هنگام راه رفتن و ایستادن بیشتر می شود.فرد مبتلا به تدریج روی لبه داخلی پا فشار بیشتری وارد می کند و چنانچه کفش این افراد مورد بررسی قرار گیرد ساییدگی بیشتر در بخش داخلی کفه کفش است.علاوه بر این ناهنجاری پای چسبیده فرد را متمایل به نشستن قورباغه ای می کند.

برای اندازه گیری این ناهنجاری شخص باید سرپا بایستد و زانوها را به هم بچسباند.در این حالت پا به سمت جلو و بدون چرخش است.چنانچه بین دو قوزک فاصله باشد آن را با کولیس اندازه گیری می کنند.میزان این ناهنجاری را به چهار درجه به شرح زیر تقسیم کرده اند:

درجه 1:فاصله ی بین دو قوزک از 5/2سانتیمتر کمتر است.

درجه 2:فاصله ی بین دو قوزک 5-5/2 سانتیمتر است.

درجه 3:فاصله ی بین دو قوزک7-5 سانتیمتر است.

درجه 4:فاصله ی بین دو قوزک از 7 سانتیمتر بیشتر است.

علل:کشیدگی عضلات و تاندونهای داخلی ران و مفصل زانو و همچنین کشیدگی عضلات جانب داخلی ساق و عناصر لیگامنتی و کپسول مفصلی از علل اولیه ی این عارضه است.طبعاً افرادی که علاوه بر مشکلات فوق،اضافه وزن هم داشته باشند آسیب پذیرترند.پای به هم نزدیک با پای پرونیت یا والگوس شدید همراه است،خصوصاً در سنینی که بچه ها شروع به راه رفتن می کنند.این ناهنجاری در سنین 6-2 سالگی شایعتر است.

عوارض:در نتیجه ی این ناهنجاری فشاری که در راه رفتن و دویدن یا ایستادن بر پا می آید بیشتر روی لبه ی داخلی پا اعمال می شود.این عمل در افت قوس طولی پا مؤثر است همچنین بر اثر فشار وارد بر بخش داخلی مچ پا،لیگامنت دلتوئید دچار کشیدگی و تحمل فشار اضافی می شود.

لیگامنتهای جانب داخلی زانو(لیگامنت طرفی درشت نئی - رانی)در معرض کشیدگی لیگامنت طرفی مقابل(نازک نئی - رانی)در معرض فشردگی و کوتاه شدگی قرار می گیرد.مینیسکهای خارجی پا به دلیل کاهش فضای مفصلی در ناحیه ی خارجی زانو در معرض آسیب پذیری و فشردگی قرار می گیرد.

توصیه های بهداشتی و حرکات اصلاحی

برای اصلاح این ناهنجاری،ضمن اجرای تمرینهای و حرکات اصلاحی باید توصیه های زیر مد نظر قرار گیرد:

1.    در صورت وجود اضافه وزن بکوشید آن را کاهش دهید.

2.  سعی کنید هنگام راه رفتن،دویدن و ایستادن،لبه ی خارجی پا فعالتر باشد(روی لبه خارجی پا فشار بیاورید)به نظر می رسد استفاده از کفیهایی که لبه داخلی ضخیمتری دارند در بهبود ناهنجاری مؤثر باشد.

3.  چنانچه فرد عادت به نشستن به صورت  قورباغه ای دارد،از نشستن به این صورت پرهیز کند.و از ضربه زدن به اجسام سنگین مثل توپ مدیسنبال یا ضربه شدید به توپ فوتبال با کناره داخلی پا خودداری کند.

تمرینهای اصلاحی باید به گونه ای طراحی شود که ضمن ایجاد جنبش پذیری و تحرک در مفصل زانو،موجب تقویت عضلات جانب داخلی پا و عضلات درون گرداننده ی ساق پا شود،مثل عضلات نیمه غشایی،نیمه وتری،خیاطه و پهن داخلی.همچنین تمرینهای دیگری باید انجام داد که باعث کشش و انعطاف عضلات جانب خارجی پا مثل عضله کشنده پهن نیام شود.

تمرینات اصلاح این ناهنجاری در ادامه مطلب.........

 


ادامه مطلب

شنبه 22 فروردین1388 | 3 نظر

ناهنجاری پای کمانی

تعریف:مفصل زانو یکی از بزرگترین مفصلهای بدن است.ضعف تاندونها و لیگامنتهای در بر گیرنده ی این مفصل و رعایت نکردن بهداشت حرکتی و بروز برخی بیماریها ممکن است آن را به سمت خارج (پای کمانی یا پرانتزی)، داخل (پای به هم چسبیده)و عقب منحرف و از وضعیت طبیعی خارج کند.

تغییر وضعیت زانوها  را از حالت طبیعی به سمت خارج پای کمانی یا پای پرانتزی می گویند.در وضعیت طبیعی،زمانی که شخص با پای جفت می ایستد،قوزک داخلی هر دو پا و سطح داخلی زانوها با یکدیگر تماس دارند.در پای کمانی زمانی که قوزک پاها با هم تماس دارند زانوها از یکدیگر فاصله می گیرند در این تغییر وضعیت فاصله ی کندیل داخلی استخوان ران و سر استخوان درشت نی کم و ناحیه خارجی با سراستخوان درشت نی زیاد می شود.

علایم:پای پرانتزی تغییراتی در ریتم راه رفتن،خصوصاً در تند راه رفتن و دویدن،ایجاد می کند به طوری که به نظر می رسد که این افراد با پای باز حرکت می کنندو چنانچه به اثر پای آنها بر روی زمین توجه کنیم،معلوم می شودکه پنجه ها به سمت داخل انحراف دارند.در پای پرانتزی زانوها به سمت داخل چرخش می کنند و استخوان کشکک به طرف داخل متمایل می شود.در موارد شدید عارضه فرد روی لبه ی خارجی پا راه می رود یا حداقل لبه ی خارجی پا بیشتر وزن بدن را متحمل می شود.بررسی کفش این افراد مشخص می کند که سمت خارجی کف آن بیشتر سائیده شده است.

برای سنجش دقیقتر از فرد خواسته می شود روی سطح صاف و به حالت طبیعی بایستد،سپس فاصله ی بین دو زانو به وسیله خط کش اندازه گیری می شود.در حالت طبیعی استخوان ران و درشت نی در امتداد یکدیگر  هستند و تا 7 درجه انحنا طبیعی محسوب می شود.

عوامل:ضایعاتی که در رباطهای مفصلی ایجاد می شود،مثل کشیدگی و پارگی رباطهای زانو در اثر ضربه،همچنین عواملی مثل عفونت در زانو،تغییر شکل ناشی از عدم تعادل قدرت عضلانی در گروه عضلات موافق و مخالف در بر گیرنده ی مفصل و عدم یکنواختی در صفحه رشد انتهای تحتانی ران و انتهای فوقانی درشت نی و نارک نی در ایجاد و تشدید پای پرانتزی مؤثر هستند.البته اطفال هنگام تولد و در دوران شیر خوارگی و طفولیت تا حدی پای کمانی دارند.همچنین اطفال چاق که زودتر از زمان معمول راه می افتند بعضاً در شروع راه رفتن در مدت زمان محدودی به این تغییر شکل زانو دچار می شوند.این موارد احتیاجی به درمان ندارد و معمولاً خود به خود از بین می رود.

عوارض:این ناهنجاری باعث می شود که فشار وارد بر زانو به صورت برابر و طبیعی در سطح مفصلی ایجاد نشود و قسمت عمده ی فشار(بسته به شدت تغییر وضعیت) به بخش داخلی زانوها وارد شود و این بخش را در مقابل ضربه های سنگین و له شدن دیسکها آسیب پذیرتر کند.همچنین بخش داخلی قشر استخوانی،استخوانهای ران و درشت نی به علت تحمل فشار ضخیمتر می شوند.

ناهنجاری زانو راه رفتن را مشکل می کند به طریقی که اگر فرد بدود پنجه ها و قوزک پاها با یکدیگر برخورد خواهند کرد و محدودیتهای حرکتی به وجود می آید.

از لحاظ وضعیت اسکلتی عضلانی تغییراتی در پاها ایجاد می شود.فاصله ی استخوان زانو ها نسبت به یکدیگر افزایش می یابد و پاها در وضعیت پرونیشن قرار می گیرد.عضلات بخش داخلی ران(گروه عضلات نزدیک کننده ی ران و عضله ی راست داخلی)کوتاه می شوند و عضلات جانب خارجی ران(عضله ی کشنده و پهن نیام عضله ی دو سر رانی)از گروه عضلات همسترینگ در معرض کشش قرار می گیرد.همچنین عضله ی درشت نی قدامی کوتاه و عضلات گروه نازک نئی (نازک نی بلند و نازک نی طرفی)در معرض کشش غیر طبیعی قرار می گیرند.

توصیه های بهداشتی و حرکات اصلاحی

برای اصلاح این ناهنجاری ضمن انجام حرکات درمانی باید توصیه های زیر نیز در خلال زندگی روزمره مد نظر قرار گیرد:

تمرینات اصلاحی در ادامه مطلب


ادامه مطلب

جمعه 14 فروردین1388 | نظر بدهید

بهداشت حرکتی

طرز قرار گرفتن بدن و توصیه های کلی برای بهداشت حرکتی

 طرز قرار گرفتن خوب بدن معیار و الگوی ثابتی ندارد و ویژگیهای فردی نقش زیادی در آن دارند.لذا مربی تربیت بدنی برای اظهار نظر درباره ی وضعیتهای مختلف بدن و طرح برنامه باید ضمن شناخت وضعیتهای بدن در ایستادن،راه رفتن،نشسستن و یا سایر اعمال حرکتی،از موقعیت و وضعیتهای بدنی خاص،که گر چه نمی توان از آن به عنوان ناهنجاری نام برد اما به نوعی در وضعیت بدن تأثیر دارد،اطلاع نسبی داشته باشد.برخی از این موارد به شرح زیر است:

ساختمان بدن از نظر ظاهر به سه گروه اکتومورف(لاغر و کشیده) مزومورف(قامت متوسط که از عضله و استخوان تشکیل شده است)و اندمورف(چاق و گوشتالو)تقسیم می شود.

گاهی ویژگیهای بدنی  برخی افراد از یکی از سه گروه فوق تبعیت نمی کند و در واقع ممکن است بخشی از بدن مانند بالاتنه مزومورف باشد و پایین تنه اکتومورف.این ویژگی سبب می شود به رغم نبود ناهنجاری واقعی در بدن طرز قرار گرفتن بدن ضعیف به نظر برسد ویا  اینکه،در نمونه بالا،به نظر گرد پشت می آید.از بین بردن یا تغییر حالت فوق نیاز به یک دگرگونی اساسی در وضعیت بدن و وقت و تلاش زیادی دارد.علاوه بر آن،فرد در نتیجه ی تغییر ایجاد شده نه تنها از عملکرد حرکتی مطلوبتری بهره مند نخواهد شد بلکه ممکن است اثر منفی نیز در وی داشته باشد.ساخت ستون فقرات در انحناهای آن اثر می گذارد.اگر لبه های بدنه ی یک مهره در یک سمت نسبت به سمت دیگر ضخیمتر باشد باعث افزایش انحنای آن قسمت خواهد شد.ضخامت بدنه ی مهره ها در ایجاد قوسهای مختلف ستون فقرات نقش بسیار اساسی دارد.طبیعی است اصلاح ناهنجاریهای ستون فقرات که در نتیجه ی ساختار مهرهای ایجاد شده،با مشکلات خاصی همراه است و تأثیر مثبتی را هم بعد از اصلاح به همراه نخواهد داشت.مربی بهتر است این گونه موارد را که به طریقی در وضعیت ساختمانی بدن مؤثر است به خوبی بشناسد.

برنامه ی حرکات اصلاحی با برنامه ی درمانی تفاوت دارد.در برنامه های اصلاحی،حرکات نه در یک دوره ی خااص بلکه معمولاً در خلال فعالیتهای جسمانی روزمره انجام می شود،مخصوصاً در مورد ناهنجاریهای برگشت پذیر.برای مثال ،فردی که دچار ناهنجاری گرد پشتی برگشت پذیر است با انجام دادن چند حرکت درمان نمی شود.لذا فرد باید در خلال فعالیت روزمره به رعایت بهداشت حرکتی  توجه کند.

با شرح فوق می توان گفت حرکات اصلاحی در طول زندگی روزمره و شناخت و پرهیز از حرکات غلط در اصلاح ناهنجاری  جسمی حتی از اجرای تمرینهای خاص مهمتر است.

وضعیت طبیعی بدن در حالت خواب

با توجه به اینکه حدود ⅓ از کل زندگی افراد به خواب و استراحت می گذرد،وضعیت صحیح دراز کشیدن و استراحت در حالت نشسته بسیار مهم است.خوابیدن به پهلو با زانوهای خم شده سبب استراحت در ناحیه ستون فقرات می شود.استفاده از بالش تخت برای راحتی گردن،به خصوص اگر شانه های فرد پهن باشد،مفید است.نحوه ی دیگر برای راحتی پشت این است که فرد در حالت درازکش (طاق باز) بالشی در زیر زانوهای خود قرار دهد.استفاده از بالش در ناحیه ی زیر زانو فشار وارد بر کمر را کاهش می دهد.

خوابیدن روی شکم برای افرادی که ستون فقرات طبیعی دارند نیز روش مناسبی نیست.این طریقه استراحت باعث می شود گودی کمر زیاد شود.استفاده از بالشهای بلند نیز توصیه نمی شود.

وضعیت مناسب برای بدن در حالت نشستن

معمولاً در هنگام نشستن برای استراحت از صندلیهای بسیار نرم یا مبل استفاده می شود که ستون فقرات قوس نگیرد.در مجموع هدف باید این یاشد که درصد بالایی از وزن بدن را مرکز ثقل تحمل کند و فشار وارد روی عضلات به حداقل برسد.

نشستن پشت میز یا صندلی اداری

ساخت میز و صندلی از نظر ارتفاع،شیب و سطح نشیمنگاه در تأمین راحتی ستون فقرات بسیار مهم است.بهتر است میز و صندلی افرادی که مدت زیادی بدون استراحت کار می کنند،مثل تایپیست ها،به طور خاص و با توجه به ساختار آناتومیکی بدن و قد آنها ساخته شود.اما با توجه به اینکه رعایت این مهم مستلزم صرف هزینه زیاد و تا حدودی غیرممکن است،اصول زیر در انتخاب صندلی و میز کار باید رعایت شود:

1.  تا جایی که ممکن است صندلی خود را به میز نزدیک کنید تا مجبور نشوید به هنگام کار رو به جلو خم شوید.

2.    سعی کنید گردن را صاف نگه دارید و خود را از ناحیه ی مفاصل ران و لگن به سمت جلو خم کنید.

3.  تا حد امکان در بین نشستنهای  طولانی فواصل استراحت کوتاه مدتی برای تغییر در وضعیت بدنی خود در نظر بگیرید.

4.  دقت شود موقع نشستن فاصله ای میان لگن و پشتی صندلی باقی نماند و تمامی ناحیه ی پشت ستون مهره ها به پشتی صندلی تکیه داشته باشد.زانو را نیز حداقل هم سطح یا بالاتر از مفصل ران قرار دهید که این کار سبب کاهش قوس کمری در وضعیت نشسته می شود.

5.  سعی کنید یک چهار پایه به ارتفاع 15-10 سانتیمتر زیر پای خود بگذارید.در انتخاب صندلی نیز بهتر است  موارد زیر مد نظر قرار گیرد.

  •   طول نشیمنگاه صندلی نباید بیش از طول ران باشد تا فرد بتواند به طور کامل به پشتی صندلی تکیه دهد.
  •     زاویه پشتی و نشیمنگاه بیش از 100 درجه نباشد.
  •   ارتفاع صندلی حدوداً به اندازه  ⅓ قد فرد و ارتفاع میز نصف قد باشد.میز دارای شیب 10 درجهبه سمت فرد باشد.
  •  پشتی صندلی باید حداقل با مهذه های بالایی کمر و پایینی پشت در تماس باشد و چنانچه پشتی صندلی به سطح نشیمنگاه متصل نیست،فاصله ی بین این دو قسمت بیش از ده سانتیمتر نباشد.
  •  دسته دار بودن صندلی ممکن است مزیت باشد.صندلیهای چرخان معمولاً فشار نامناسبی را روی بدن ایجاد می کنند.

6.استفاده از بالشهای سفت در بعضی موارد به فرد کمک می کند تا وضعیت راحتی را به خود بگیرد.

 

 

 

یکشنبه 25 اسفند1387 | نظر بدهید

ناهنجاری پشت صاف

همان طور که افزایش قوسهای ستون فقرات می تواند منجر به بروز صدماتی در اسکلت شود،کاهش در قوسهای ستون فقرات نیز باعث بروز اختلالاتی در این دستگاه می شود.چنانچه انحنای ستون فقرات در ناحیه پشت یا کمر و یا هر دوی آنها کاهش یابد ناهنجاری پشت صاف ایجاد خواهد شد.در نتیجه ی این تغییر وضعیت بالاتنه قائمتر و جنبش پذیری در سطح ستون مهره ها کمتر می شود.پشت صاف بیشتر در اثر نرمی استخوان در سنین شیرخوارگی و کمبود حرکت و فعالیت ایجاد می شود.در این ناهنجاری حالت فنری ستون فقرات کاهش می یابد،سازوکار جذب ضربه مختل می شود،مواد غضروفی و دیسک بین مهره ها آسیب خواهد دید و فاصله ی بین مهره ها نیز کمتر خواهد شد.البته عوارض این ناهنجاری بیشتر در بزرگسالی بروز می کند و علتش اضافه وزن و ضعف عضلات از یک طرف و کاهش توان ضربه گیری دیسکها از طرف دیگر است.به دلیل تغییراتی که در حفره شکمی و موقعیت احشای داخلی ایجاد می شود مشکلاتی در دستگاه گوارش پدید می آید.

پیشگیری و درمان پشت صاف

طرح تمرینهای ورزشی برای پشت صاف باید به گونه ای باشد که همزمان دو هدف عمده الف)ایجاد و تقویت نیروی ارتجاعی عضلات خلفی ستون فقرات وب)جنبش پذیری لازم را در این عضو تأمین کند.

تمرینات ورزشی برای اصلاح پشت صاف در.........................


ادامه مطلب

یکشنبه 25 اسفند1387 | 1 نظر

انحنای ستون فقرات به طرفین (اسکولیوز)

تعریف: انحنای ستون فقرات به طرفین،اسکولیوز گویند.در این ناهنجاری ابتدا ستون فقرات به شکل کمان باز تغییر شکل می دهد و در صورتی که اقدامات پیشگیری کننده ی ارتوپدی انجام نگیرد ستون فقرات برای ایجاد تعادل کم کم به شکل S لاتین در خواهد آمد.

اسکولیوز

علایم: ستون فقرات اکثر افراد تا حدودی انحراف دارد.با نگاهی گذرا آن هم از روی لباس نمی توان متوجه این انحراف شد.در نوع پیشرفته ی این ناراحتی تغییراتی در سایر اعضای بدن از جمله شانه و لگن و طرز راه رفتن ایجاد می شود.معمولاًشانه ها از راستای افقی خارج و لگن به یک سمت متمتیل می شود و راه رفتن فرد ریتم طبیعی خود را از دست می دهد و چنانچه از پشت به تیره ی مهره ها نگاه کنیم انحراف مهره ها به جانب به خوبی قابل رؤبت است.بعضاً در این افراد گودی فاصله کمری نیز افزایش می یابد.

 

برای شناخت دقیقتر این ناهنجاری از یک خط شاقولی استفاده می شود،به این ترتیب که شاقولی از وسط مهره ی گردنی (وسط گردن) آویزان می کنیم.خط شاقولی در وضعیت طبیعی باید از بین دو کفل بگذرد.فاصله ی این خط از موقعیت طبیعی نشان دهنده ی انحنای ستون فقرات است .در برخی موارد اسکولیوز را به وسیله خط شاقولی نمی توان تشخیص داد.در این گونه موارد اسکولیوز ایجاد شده است،بدون اینکه حالت طبیعی ستون فقرات به هم خورده باشد.در این حالت دو انحنا در بالا و پایین ستون وجود دارد که همدیگر را خنثی می کنند و گاهی نیز انحنای اصلی اسکولیوز با دو انحنای جبرانی که معمولاًدر نواحی فوقانی و تحتانی ایجاد می گردد خنثی می شود.

اسکولیوز را می توان از علایم عدم تقارن سه گوس بین بازو،تنه و کفلها،بلندی شانه ها،نوک کتفها و چین ناحیه ی خلفی لگن تشخیص داد.همچنین وقتی فرد از ناحیه کمر به جلو خم می شود در کتفها وضعیت ناهنجاری دیده می شود.موارد فوق را می توان نشانه ی این بیماری به شمار آورد.

 

عوامل: کوتاه بودن طول یکی از پاها در اثر عوامل مختلف،عادت در حمل وسایل توسط یک دست در مدت طولانی و بد قرار گرفتن وضعیت بدن از عوامل ایجاد این ناهنجاری است.عوامل فوق اکثراْ ناهنجاری برگشت پذیر و یا سطحی را در بدن به وجود می آورندکه با نقص عضو همراه نیست و می توان به راحتی آن را اصلاح کرد.در این ناهنجاری فرد می تواند با اراده ی قبلی بدن خود را در وضعیت طبیعی نگه دارد.نوع دیگر ناهنجاری پیشرفته تر است که اسکولیوز ساختاری نامیده شده است و می توان از آن به عنوان یک بیماری نام برد.این نوع از اسکولیوز عمدتاْ در اثر تومور مهره ها،عیب استخوانی و یا ناهنجار بودن شکل مهره ها در بدن ایجاد می شود.اسکولیوز در این سطح موروثی و مادرزادی نیز هست.

البته اسکولیوزدر حدود ۶ سالگی در دختران و پسرها به علت ضعف عضلات شکم قوس کمری مقداری افزایش می یابد.همچنین گفته شده که این بیماری در دختران نسبت به پسران تا میزان ۸۵ درصد شایعتر است.

به علاوه،تحقیقات نشان داده است که این ناهنجاری در۵٪ کل بچه ها وجود دارد و مشکل شایعتر آن در میان ورزشکارانی است که تمرینها را به صورت غیر متقارن انجام می دهند،مثل تنیس بازان و پرتاب کنندگان نیزه که بیش از هشت سال تمرین فعال داشته اند احتمال وقوع این عارضه زیاد است.البته علت را باید در ماهیت ورزش پرتاب نیزه جستجو کرد،چرا که در اجرای این ورزش بخشی از بدن (قسمت دست پرتاب کننده) درگیر فعالیت و کار مداوم و شدید است در شرایطی که بخش دیگر بدن به آن میزان درگیر فعالیت نمی شود،این طریقه ی تمرین باعث رشد بیشترعضلات بالایی کمر در قسمت بازوی پرتاب در مقایسه با سایر قسمتها می شود.

نوع دیگر بر اثر آغوش گرفتن اطفال در آنها ایجاد می شود.آغوش گرفتن اطفال با یک دست و در یک سمت بدن باعث ایجاد انحنای جانبی در ستون مهره های کودک می شود.این طریقه آغوش گرفتن نه تنها کودک را خسته و ناراحت می کند،بلکه باعث ایجاد ناراحتیهایی در والدین نیز می شود،زیرا عموماْ افراد هنگام این کار سینه ی خود را به عقب متمایل می کنند که این به نوبه ی خود باعث بیشتر شدن قوس کمر و افزایش فشار بر کمر می شود.

پیشگیری و درمان انحنای ستون فقرات به طرفین

اسکولیوز شدید که آن را اسکولیوز ثابت یا ساختاری می نامند از طریق حرکات اصلاحی،به کمک مربی تربیت بدنی قابل پیشگیری یا درمان نیست و به طور قطع این گونه ناهنجاریها یک نوع بیماری است که درمان آن با پزشک است.

در درمان اسکولیوز برگشت پذیر،بعد از شناسایی علل ضایعه می توان به رفع علت پرداخت.این ناهنجاری معمولاً کمتر از ۳۰ درجه در فرد تغییر وضیت می دهد.به طور کلی ناهنجاریهای کمتر از ۲۰ درجه در بزرگسالان و بچه ها قابل درمان است و ناهنجاریهای حداکثر تا ۳۰ درجه در بچه ها به وسیله ی تمرین قابل درمان است.آشنا ساختن فرد با شرایط مطلوب و اصول صحیح حرکت و حذف عادات غلط و اصلاح شرایط زیستی و شغلی و ابزارهای مورد استفاده ضرورت دارد.علاوه بر این،چون اسکولیوز باعث ایجاد اختلال در دستگاه تنفس می شود،تمرینهای ویژه برای افزایش ظرفیت تنفسی از اهمیت خاصی برخوردار است.در تمرینهای تنفسی هدف عمده وارد کردن هوای بیشتر به آن قسمت از سینه است که بر اثر اسکولیوز تغییر شکل یافته است.

تمرینهای ورزشی برای اصلاح ناهنجاری اسکولیوز برگشت پذیر

در طرح و انتخاب تمرینهای مناسب برای پشت کج،شناخت میزان ناهنجاری و دقت در موقعیت محل آسیب از اهمیت خاصی برخوردار است.خصوصاْ تمرینهای قدرتی و انعطافی که برای عضلات اطراف ستون فقرات اجرا می شود باید دقیقاْ براساس نوع صدمه باشد.چنانچه شناخت درستی از موقعیت ناهنجاری نداشته باشیم انجام برخی تمرینها حتی ممکن است ناراحتی بیشتری فراهم کند.

در این عارضه در ستون فقرات ابتدا یک انحنای کلی ایجاد می شود(به شکل پرانتز) که در صورت عدم پیشگیری وخیمتر می شود و به شکل S  در می آید.بنابراین بهتر است تمرینات مطابق با شدت آسیب باشد.نکات زیر باید در طرح تمرینهای مد نظر قرار گیرد.

  1. تمرینها باید در طول ستون فقرات ایجاد جنبش کند.
  2. تمرکز تمرینهای کششی و انعطافی باید بر بخشهایی از ستون فقرات که به حالت تقعر تغییر شکل داده است متمرکز شود.
  3. تمرکز تمرینهای قدرتی باید بر بخشهایی از ستون فقرات که به حالت محدب درآمده اند باشد.

تمرینات اصلاح این ناهنجاری در........................................................................


ادامه مطلب

پنجشنبه 8 اسفند1387 | نظر بدهید

ناهنجاری ناحیه کمر(پشت گود)

تعریف:مهره های ستون فقرات در ناحیه کمری هر چه به انتهای ستون فقرات نزدیکتر می شوند خشنتر و درشت تر می شوند.قوس این ناحیه تقریباًاز مهره ی آخر پشتی شروع می شود و به سمت جلو می آید که زاویه ی آن در حالت طبیعی حدوداً ۴۰ تا ۶۰ درجه است افزایش این قوس از محدوده ی ذکر شده را پشت گود یا لوردوز می نامند.(لازم به ذکر است که ستون مهره ها از ۳۳مهره تشکیل شده است که شامل۷ مهره ی گردنی،۱۲مهره ی پشتی،۵مهره ی کمری،۵مهره ی خاجی و۴مهره ی دنبالیچه است.

علایم ناهنجاری: افتادن شکم به جلو،افزایش گودی ناحیه کمری،چرخش باسن به سمت عقب و بالا از علایم این ناهنجاری استخوانی است.تمام علایم فوق بستگی به شدت این ناراحتی دارد.افتادگی شکم را در این بخش باید از افزایش چربی زیر پوستی در ناحیه شکم تمییز داد.مبتلایان به پشت گود معمولاً از درد خستگی در ناحیه کمر شکایت دارند.

عوامل ایجاد پشت گود: ضعف عضلات شکمی(راست شکمی،مایل خارجی و داخلی)،سنگین شدن حفره ی شکمی در اثر چاقی بیش از حد و یا بارداری در خانمها،دررفتگی مادرزادی دو طرفه مفصل ران،کوتاه بودن تاندون آشیل از عوامل این ناهنجاری هستند.عواملی مانند نشستن نادرست،استفاده از صندلیهای غیر استاندارد و تقلید الگوهای حرکتی غلط در بلند مدت نیز می توانند در ایجاد و یا تشدید این عارضه مؤثر باشند.

ضعف عضلات شکمی از دو طریق می تواند باعث افزایش قوس کمر گردد ۱.ضعف این عضلات سبب می شود که امعاء و احشای داخلی به مرور زمان به جلو متمتیل شود و در نتیجه قوس کمر نیز به جلو تمایل پیدا کند. ۲.ضعف عضله های شکم سبب می شود تاکننده های مفصل ران و راست کننده های ناحیه ی لگن را به سمت پایین بچرخانند و به این طریق به انحنای کمری بیفزاید.

استفاده از صندلیهای پایه بلند در بلند مدت نیز باعث افزایش قوس کمر می شود.منظور صندلیهایی است که در موقع نشستن کف پا به طور کامل روی زمین قرار نمی گیرد،مانند صندلیهای اتوبوس.این شکل را می توان با قرار دادن یک چهارپایه در زیر پا یا انداختن یک پا روی پای دیگر به طور گاه به گاه ،حل کرد.این عمل باعث می شود قوس کمر کمتر شود.

گودی پشت در زنان به علت کشش بیش از حد عضلات در دوران بارداری رایج است.این حالت در برخی ورزشکاران که از بدن خود به شکل متعادل استفاده نمی کنند،مخصوصاً در شنای پروانه،پرتاب نیزه و حرکات ژیمناستیک (چرخشها،پارالل بانوان) دیده می شود.البته این عارضه در ورزشهای ذکر شده در نتیجه ی هزاران بار تکرار (آن هم به شکلی که به سایر قسمتهای بدن توجه نشود) ایجاد می شود.

با توجه به عوامل فوق باید در نظر داشت که در کودکان سنین مدرسه (۶تا ۱۲ سال) انحنای کمری زیادی وجود دارد که نباید آن را غیر طبیعی دانست.افزایش قوس کمر در این سنین به خودی خود از بین می رود.

عوارض: با افزایش تحدب ستون فقرات به سمت جلو مهره های کمری نیز به سمت جلو رانده می شود.در نتیجه ی این تغییر وضعیت فاصله ی بین دو مهره در ناحیه ی قدامی نسبت به وضعیت طبیعی افزایش و از ناحیه خلفی این فاصله کاهش می یابد.در موارد پیشرفته حتی ممکن است این عارضه باعث له شدگی قسمت خلفی دیسک کمری و اتصال مهره ها با یکدیگر شود که به ایجاد درد در ناحیه ی کمر منجر خواهد شد.

زمانی که انحنای کمر افزایش می یابد،مرکز ثقل از نزدیکی مرکز به قسمت پشت مهره ها انتقال می یابد و زائده شوکی به یکدیگر نزدیک و در نتیجه از اندازه ی مجرا یا منفذ بین مهره ها که عصبهای نخاعی از آنجا می گذرد کاسته می شود.کاهش اندازه ی مجرا ممکن است به اعصاب فشار آورد و ایجاد کمر درد کند.از آنجا که ارتباط مستقیمی بین قوس کمری و تیلت لگن وجود دارد در نتیجه ی چرخش خلفی لگن ،وجود این ناهنجاری عمل زایمان را در خانمها مشکل می کند.گودی پشت معمولاْبه علایم پیری زودرس و تغییرات استحاله ای ستون فقرات منجر می شود و فشار و صدمه ی اضافی که در فعالیت شدید در این افراد رخ می دهد نیز این افزایش قوس سبب می شود که مهره ها از عقب به یکدیگر نزدیک شوند و موجب تنگی سوراخ بین مهره ای و فشار بر روی ریشه های عصبی شوند.

 پیشگیری و درمان:از آنجا که علل به وجود آورنده ی این ناهنجاری گوناگون است،هر گونه توصیه ی اصلاحی منوط به شناخت قبلی علت ناهنجاری است.برای مثال اصلاح و درمان ناهنجاری ایجاد شده در اثر استفاده از یک صندلی نامناسب در طولانی مدت است و اساساً در مواردی که به عنوان بیماری از آن می توان یاد کرد نظر خواهی از پزشک الزامی است.اما به طور کلی شناخت درباره ی ضایعه و جلوگیری از ایجاد آن،مثل بد نشستن و یا استفاده نادرست از وسایل و همچنین آموختن اجرای حرکات صحیح می تواند مفید باشد.

تمرینهای ورزشی برای اصلاح پشت گود

اصول کلی حرکات: طراحی برنامه ی تمرینی برای اصلاح پشت گود باید به گونه ای باشد که اهداف زیر را تأمین کند:

  1. ایجاد جنبش پذیری و افزایش دامنه ی حرکتی لازم در مهره های ستون فقرات.
  2. کشش و انعطاف عضلات ناحیه ی خلفی ستون فقرات در ناحیه ی کمر.
  3. تقویت عضلات بخش قدامی شکم شامل راست شکمی،مایل خارجی و مایل داخلی.

در همه ی موارد فوق باید از ایجاد فشار بر روی ستون مهره ها خودداری شود.

 تمرینات اصلاح این ناهنجاری در.....................................


ادامه مطلب

یکشنبه 20 بهمن1387 | 2 نظر

ناهنجاری ناحیه ی پشت ستون فقرات(پشت گرد)

چنانچه قوس ناحیه ی پشت بیش از حد طبیعی یعنی ۱۵ تا ۲۰ درجه باشد ناهنجاری تحت عنوان" پشت گرد" یا " کیفوز" نامیده شده است.

 پشت گرد

علایم ناهنجاری:نوع شدید این بیماری قوز نام دارد که از روی لباس قابل رؤیت است.در این ناهنجاری بخش کوچکی از ستون مهره ها(در حد فاصل دو تا سه مهره)به صورت زاویه دار بیرون می زند.در نوع خفیفتر این عارضه انحنا جزئیتر است و در سطح کل مهره های پشتی وجود دارد.این ناراحتی که به گوژپشتی برگشت پذیر معروف است عمدتاًباید با وسایل ارزشیابی مطالعه و بررسی شود.کوفتگی و احساس درد در قسمت قفسه ی سینه خصوصاً هنگام تلاش و فعالیتهای جسمانی نیز از علایم این ناهنجاری است.

عوامل ایجاد ناهنجاری:با توجه به نوع ناهنجاری عوامل آن نیز متفاوت است.معمولاًگوژپشتی برگشت پذیر بر اثر رعایت نکردن بهداشت حرکتی،بد نشستن،موقعیت شغلی نامناسب و استفاده از وسایلی مانند میز و صندلی نامناسب در بلند مدت ایجاد می شود.عوامل دیگری مثل ضعف عضلات را نیز می توان علت این عارضه دانست.چنانچه در فردی دو یا چند عامل ایجاد صدمه،مثل ضعف عضلانی و کار با میز نامناسب در زمان طولانی،وجود داشته باشد،بیشتر دچار صدمه می شود.تحقیقات نشان داده است که این ناهنجاری بیشتر مشکل دختران نوجوان است و غالباً سه الی شش مهره ی ستون فقرات در این ناهنجاری چنین هستند.

گوژپشتی برگشت ناپذیر یا ثابت که در بخش کوچکی در حد فاصل دو تا سه مهره از ستون فقرات ایجاد می شود بیماری محسوب می شود و درمان آن نیز به دست پزشک است.

عوارض ناهنجاری:این ناهنجاری ممکن است از دو لحاظ اثر نامطلوب داشته باشد:الف)شکل ظاهر  ب)عوارض فیزیولوژیک

الف)شکل ظاهری: در اثر افزایش قوس ناحیه ی پشت،شانه ها و پشت به عقب می روند و گردن و سر به جلو می آیند.شکم تا حدودی می افتد و در نتیجه نمای کلی بدن از حالت طبیعی خارج می شود که خود می تواند پیامد های روانی نامطلوبی داشته باشد.

ب)عوارض فیزیولوژیک: قوس ناحیه ی پشتی به کمک انحنای دنده ها و جناغ سینه،قفسه و حفره ی استخوانی را به وجود می آورد که امکان فعالیت قلب و دم و بازدم را تسهیل می کند.به هم خوردن این تعادل باعث محدودیت در این قفسه می شود و در نتیجه امکان فعالیت طبیعی این اندامها با مشکل مواجه می شود.به ویژه زمانی که فرد فعالیت شدیدتری داشته باشد،ریه ها دم و بازدم عمیقتر و فضای بیشتری برای فعالیت نیاز دارند.در این افراد محدودیت قفسه سینه کاهش ظرفیت قلب و گردش خون را به دنبال دارد که این خود آستانه ی خستگی فرد را پایین می آورد.

دکتر شفارد در باره ی ناهنجاریهای ستون فقرات اظهار می دارد که "افزایش سطح اسید لاکتیک خون،افزایش مرحله ی اول وام اکسیژن ،تأخیر مرحله ی برگشت ضربان قلب به حالت اولیه،همچنین کاهش حجم تنفسی نتیجه ی وضعیت بدنی غیر مطلوب است"به نظر می رسد در مجموع ناهنجاریهای ستون فقرات پشت گرد بیشترین نقش را در ایجاد موارد فوق داشته باشد.با توجه به اینکه این ناهنجاری به صورت آرام ادامه پیدا می کند تا زمانی که رشد اسکلت متوقف می شود لازم است در شرایط و سنینی که رشد بدن سریع است توجه بیشتری به این موضوع بشود و مطابق دستور پزشک از محافظ کمری استفاده شود.

پیشگیری و درمان: در پیشگیری این ضایعه عواملی مثل درجه ی ناهنجاری،سن،وضعیت شغلی و توانمندی جسمانی ‌مؤثر است.چنانچه این ناهنجاری خفیف باشد با حرکات جسمانی قابل پیشگیری است.اما اگر ناهنجاری از نوع ثابت باشد و یا اساساً در اثر بیماری خاص ایجاد شده باشد باید با پزشک مشورت شود.

حرکات ورزشی برای اصلاح پشت گرد

اصول کلی حرکات: طراحی برنامه ی حرکات برای پشت گرد باید به گونه ای باشد که سه هدف عمده ی زیر را تأمین کند:

  1. جنبش پذیری مناسبی در طول ستون فقرات،به ویژه مهره های پشتی ایجاد کند.
  2. عضلات سینه ای را که در نتیجه ی این عارضه به شدت منقبض و کوتاه شده اند،کشیده و منعطف کند.
  3. عضلات ناحیه ی خلفی پشت(ذوزنقه،متوازی الاضلاع،راست کننده های ستون فقرات)تقویت شوند.

 


ادامه مطلب

چهارشنبه 16 بهمن1387 | 2 نظر

ناهنجاری قوس گردنی

تعریف:ستون فقرات در ناحیه گردن به سمت جلو تحدب دارد.چنانچه این انحنا بیش از حد طبیعی باشد به آن لوردوز گردنی می گویند.(چنانچه قوس گردنی بیش از حد طبیعی باشد،لاله ی گوش از راستای عمودی بازو،لگن و سایر نقاطی که در ارزیابی وضعیت ستون فقرات ملاک قرار می گیرد،به سمت جلو تغییر می دهد).قوس ناحیه گردنی به لحاظ کوچکتر بودن مهره ها و ضخامت دیسکها نسبت به سایر قوسهای ستون فقرات جزئی تر است.

علایم ناهنجاری:در نتیجه ی بروز این ناهنجاری سر به جلو رانده می شود.در ارزیابی یدن به وسیله ی خط شاقولی لاله ی گوش در خط شاقولی قرار نمی گیرد و به نسبت انحنای گردن جلوتر از وضعیت طبیعی است.معمولاً چانه ی این افراد جلو می آید و بین گردن و فک زاویه ای حدود ۹۰درجه تشکیل می شود.این زاویه در حالت طبیعی خیلی کمتر است.سطح خاصی در محدوده ی شانه های این افراد به خوبی قابل رؤیت است که به نظر می رسد به جای اینکه گردن در وسط شانه قرار داشته باشد در سطح قدامی و جلوی سینه است.ارتفاع گردن این افراد نسبت به وضعیت طبیعی کوتاهتر به نظر می رسد و بعضاً یقه ی کت یا پیراهنشان به سمت بالا چروکیده می شود.

عوامل ایجاد ناهنجاری:عوامل ایجاد این ناهنجاری را نمی توان به طور قطع عوامل خاص حرکتی دانست اما گفته شده است که این ناهنجاری در افراد روشندل شایعتر است زیرا طبعاً سر آنها برای درک محیط مدام به جلو تمایل دارد.استفاده از بالشهای بلند نیز احتمالاً در بروز یا تشدید این ناراحتی مؤثر است.مهمترین عوامل ایجاد این ناهنجاری بیماریهایی شامل پارگی دیسکهای بین مهره ای یا سل ستون مهره های گردنی و عفونتهای گردنی ذکر شده است.

عوارض ناهنجاری:برای اینکه گردن در جایگاه طبیعی خود بماند عضلات ناحیه ی گردن متحمل فشار زیادی می شوند،به طوری که در تمام شرایط این گروه از عضلات(ذوزنقه ی گوشه ای،مهره ای رأسی و مهره ای گردنی)درگیر انقباضات بیشتر از حد طبیعی است.این انقباض موجب خستگی عمومی گردن و کاهش عملکرد حرکتی آن می شود.در مجموع می توان گفت این ناهنجاری عوارض و پیامد وخیمی ندارد،اما با توجه به اینکه تیپ ظاهری بدن را از حالت طبیعی خارج می کند معمولاً از نظر روانی و اجتماعی اثرات سوئی به جا می گذارد.

پیشگیری و درمان:با توجه به اینکه علت خاصی برای ایجاد عارضه عنوان نشده است،را حل قطعی برای پیشگیری این ناهنجاری نمی توان ذکر کرد.با این حال رعایت اصول زیر می تواند کمک شایانی به اصلاح این ناهنجاری باشد.

  1. حذف عادات حرکتی غلط و سعی فرد برای قرار دادن سر در وضعیت طبیعی
  2. تقویت عضلات ناحیه ی خلفی گردن
  3. توسعه ی انعطاف پذیری عضلات ناحیه ی فوقانی سینه و بخش قدامی گردن
  4. ایجاد جنبش پذیری در مهره های گردنی 

تمرینهای ورزشی برای اصلاح لوردز گردنی در ادامه مطلب


ادامه مطلب

سه شنبه 15 بهمن1387 | نظر بدهید

ضرورت مطالعه وضعیت بدن

  وضعیت نابهنجار به معنای رنج،درد و افسردگی جسمانی دائمی و در مقابل استواری در وضعیت بدنی موجب توانایی،قدرتمندی و سلامتی فرد است.دکتر شفارد معتقد است"افزایش سطح اسید لاکتیک خون،افزایش مرحله ی وام اکسیژن،تأخیر مرحله ی برگشت به حالت اولیه و همچنین کاهش حجم تنفسی از اثرات بدنی نا مطلوب است." تحقیات بیان کننده ی این است که اکثر افراد وضعیت بدنی طبیعی ندارند وتنها "یک پنجم" افراد چنین وضعی دارند.این حجم بالای ناهنجاری که در اثر محرکهای محیطی ایجاد شده است اکثراً از نوع برگشت پذیر و یا اصلاح پذیر است.این موضوع از طرفی به سبب ماشینی شدن زندگی و استفاده کمتر از بدن و آثار مخرب ناشی از بی حرکتی در وضعیت بدن و از طرف دیگر به سبب توجه بیشتر انسان امروزی به سلامت،طول عمر بیشتر،زندگی بهتر و ظاهری زیباتر ایجاد شده است.به طور خلاصه وضعیت بدنی نابهنجار دو نوع اثر سوء در بدن ایجاد می کند:۱-اختلالات ساختمانی ۲-اختلالات کارکردی

در اختلالات ساختمانی،ساختار اسکلت وضعیت طبیعی خود را از دست می دهد این نوع تغییرات با حرکات اصلاحی قابل درمان نیست و اجرای تمرینهای ورزشی برای این افراد چندان سودمند نخواهد بود.

اختلالات کارکردی،اختلالاتی است که فقط روی بافتهای نرم مثل عضلات و رباطها اثر میگذارد.این نوع تغییرات در برابر تمرینهای اصلاحی واکنش نشان می دهد.

 

یکشنبه 13 بهمن1387 | 1 نظر

تعریف حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی یکی از بخشهای تربیت بدنی است که هدف آن پیشگیری و رفع برخی ناهنجاریهای جسمانی توسط تمرینهای بدنی است.

به عبارت دیگر حرکات اصلاحی عبارت است از برنامه ای ورزشی و حرکتی که در آن با اجرای تمرینهای خاص عملکرد و ساختمان بدن تغییر می کند و اصلاح می شود.                                                  شاید نتوان معیار ثابت و مشخصی برای وضعیت بدنی تمام افراد به صورت یکسان در نظر گرفت زیرا این موضوع در ارتباط با مکانیک بدن و تحت تأثیر عملکرد دستگاههای مختلف بدن از جمله اسکلت و عضلات است.اما آنچه اهمیت دارد این است که یک وضعیت بدنی مناسبتر خستگی کمتر و کارایی بیشتری دارد. عوامل دیگر نیز به صورت جزیی در ساختار جسمانی موثر است از جمله ن‍ژاد،سنت و عادتهای مختلف وحتی حالات روحی و روانی افراد که در ملل مختلف به صورتهای گوناگون دیده می شود.عواملی مانند بیماری ویا خستگی نیز وضعیت کلی بدن را به طور مقطعی تحت تأثیر قرار می دهند زیرا در نتیجه ی بیماری و خستگی توان عضلات بدن کاهش می یابد و نیروی وزن بدن بر نیروی انقباضات عضلانی غلبه می کند و وضعیت قائم بدن دچار مشکل می شود.

یکشنبه 13 بهمن1387 | نظر بدهید



هدف این وبلاگ کمک به اصلاح ناهنجاریهای قامت توسط تمرینهای ورزشی است که میتواند به کمک مربی ورزش ویا خود شخص انجام شود.به طور کلی هدف از حرکات اصلاحی پیشگیری و رفع برخی ناهنجاریهای جسمانی توسط تمرینهای بدنی است و برنامه ای ورزشی و حرکتی است که در آن با اجرای تمرینهای خاص عملکرد و ساختمان بدن تغییر می کند و اصلاح می شود.
برای دسترسی به کل مطالب وبلاگ به "صفحه ی اصلی وبلاگ" در قسمت پیوندها مراجعه نمایید.

My god,keep us on the right path

aliyeh.sport@yahoo.com

<>
yahoo.com
google.com
صفحه اصلی وبلاگ
دانستنیهای پزشکی
محاسبه قد و وزن نرمال
محاسبه طول عمر
طب ورزشی و دوپینگ
تغذیه و رژیم درمانی
روش پیگیری بیماری
تغذیه ورزشکاران کم سن و سال
در نحوه غذا خوردن و عادات غذایی خود نکات زیر را رعایت کنید
سفره ورزشکاران
گیاهان تقویتی ورزشکاران
you and we
جدید ترین مقالات و تحقیقات ورزشی
تربیت جسم و روح
هنر رزمی هاپکیدو جین جونگ کوان=دفاع شخصی
کیوکوشین کاراته شهرستان کاشمر
سمانه یه دخمل خوب-دانلود
تربیت بدنی و علوم مرتبط
فیزیولو‍ژی ورزش
از همه جا،از همه چیز
علوم ورزشی
ایران کهن من
ورزش و سلامتی
تکواندو
قالب وبلاگ


Designed By ParsTheme

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد